Woensdag 13 januari 2021
Leren programmeren
Op basisschool De Heiacker leren alle leerlingen programmeren door middel van het programma OSMO.
In de kleutergroepen is een nieuw lespakket aangeboden. De kleuters hebben OSMO ontdekt. Tijdens verschillende lessen hebben ze leren werken met dit pakket, dat op heel veel manieren ingezet kan worden. OSMO werkt via een iPad, maar wel met fysieke materialen. De kleuters zijn begonnen met De Little Genius Kit. De Little Genius Kit bestaat uit vier spellen, waarbij met verschillende spelstukken letters gemaakt en woorden geleerd kunnen worden (ABC’s), creatieve vaardigheden ontwikkeld kunnen worden (Squiggle Magic), experimenteert met kledingstukken en kleuren (Costume Party) en waarin de juiste outfits gekozen worden om grappige oplossingen te bedenken in een verhaal (Stories). Hierna is een stap gemaakt naar het beginnend programmeren met Coding Awbie. Tijdens deze ‘hands-on’ programmeeravonturen met Awbie leren de kleuters, maar ook alle andere groepen tot en met groep 8, spelenderwijs programmeren. Daarnaast hebben de kleuters geprogrammeerd op de BlueBot en gewerkt met verschillende programmeerapps zoals BeeBot en Scratch jr.
Groepen 3 t/m 8
In de groepen 3 t/m 8 is op veel verschillende manieren geprogrammeerd. Ook hier is de OSMO geïntroduceerd en de leerlingen hebben daar veel mee gewerkt. Daarnaast worden in deze groepen meerdere apps gebruikt waarin goed gecodeerd en geprogrammeerd kan worden binnen verschillende opdrachten. Zo wordt gewerkt met BeeBot, BlueBot, Scratch jr, Kodekraker, Bloxels, Microbit en LegoWeDo 2.0. Voor de bovenbouw bieden LegoWeDo en Microbit uitdagende opdrachten waarbij hands-on geprogrammeerd wordt. Kinderen moesten bijvoorbeeld raceauto’s maken die zelf konden remmen bij een object, of maakten helikopters die hun kostbare vracht binnenhaalden. In de midden- en bovenbouw is zelfs een aardbeving simulator gemaakt om nieuwe huizenbouwtechnieken te bedenken, waarbij huizen niet instorten of omvallen bij een aardbeving.